Rower Szosowy


Rower szosowy to sportowy rower, dostosowywany przede wszystkim do warunków drogi asfaltowej, docelowo szybki, a nie trwały. Zgodnie z zasadami UCI do zawodów szosowych są dopuszczane tylko pionowe rowery na kołach 28 cali z klasycznym układem napędowym, oraz klasyczną ramą. Klasyczny układ napędowy składać się musi z zespołu zębatek przednich napędzanych bezpośrednio za pomocą nóg przy pomocy korb i pedałów. Zębatki przednie są połączone łańcuchem z zespołem zębatek napędzających bezpośrednio tylne koło. Przepisy UCI nie określają maksymalnej liczby tylnych i przednich zębatek oraz mechanizmu zmiany przełożeń, ale określają maksymalne i minimalne przełożenie, jakie za ich pomocą można osiągnąć.


Tak wygląda typowy rower szosowy. Dokładniejszy opis poszczególych części znajdziesz poniżej.




Tak wyglądają hamulce w rowerze szosowym. Jest to typ hamulców U-brake. Linka ciągnąca jest przymocowana do jednego z ramion, a drugie zaciska się poprzez nacisk sprężynki wywoływany ruchem pierwszego. Tradycyjne hamulce szczękowe mają stosunkowo małe przełożenie siły, ich dociśnięcie wymaga zatem stosunkowo dużego wysiłku. Ich zaletą jest jednak niewielka masa i fakt, że ich kształt można dostosować do ramy rowerowej, dzięki czemu nie wystają one poza jej obrys.



Kaseta do rowerów szosowych jest raczej podobna do kaset stosowanych w rowerach górskich lub miejskich. Zębatki kasety w przeciwieństwie do zestawu zębatek zintegrowanych z wolnobiegiem nie są montowane na gwint tylko na wielowpust, znajdujący się na bębenku tylnej piasty. Najnowsze kasety posiadają po 10 zębatek.







Klamkomanetki służą do zmiany biegów oraz do hamowania. Zależnie od modelu dźwignia do hamowania może być zintegrowana z dźwignią do zmiany biegów lub nie. Widoczny tu na zdjęciu model ma osobną dżwignię hamulcową. W modelach Shimano jest to zintegrowane i służy do hamowania oraz do zmiany biegów.




Tak wygląda korba do rowerów szosowych. Ten model tu pokazany jest zrobiony z włokien carbonowych (węglowe) co pozwala na zmniejszenie wagi. Jest on także zintegrowany z osią suportu. Obecnie technologia ta jest wprowadzana do rowerów szosowych co pozwala zwiększyć sztywność.

Łańcuch do rowerów szosowych różni się jedynie tym od górskich, że jest cieńszy. Pozwala to na zastosowanie kaset z większą ilością zębatek.



Pedałka w rowerze szosowym są bardzo podobne do pedałków w rowerach górskich. Jedyna różnica może być w systemie wpięcia buta. Jest to typ pedałów zatrzaskowych. Systemy zatrzaskowe w pedałkach szosowych to SPD(zarówno w górskich jak i szosowych), SPD-R oraz LOOK.
Piasty są to osie na których są zamocowane szprychy. Jest to środkowa część koła rowerowego która jest zamocowana do ramy i widelca. Piasta przednia(z lewej) jest węższa niż tylna(z prawej). Na tylnej piaście można dostrzec bębenek z wypustkami który służy do zamocowania zębatek kasety. Najnowsze koła do roweru szosowego pozwalają na zamocowanie kaset 10-cio biegowych.







Przerzutka przednia w rowerze szosowym jest bardzo podobna do przerzutki w zwykłych rowerach. Nie ma większej różnicy w jej budowie.







Przerzutka tylna podobnie jak przednia nie ma dużej różnicy w budowie pomiędzy przerzutkami w rowerach miejskich i górskich. Jedyna różnica to to, że ma krótszy wózek.




Stery są to łożyska umiejscowione w obudowie widocznej na obrazku. Służą one do połączenia ramy z widelcem i mostkiem. Umożliwia to wykonywanie skrętów kierownicą rowerową. Zasada działania jest taka sama jak w innych rowerach.







Sztyca jest to część rowerowa, na której umiejscawia się siodełko. Jest ona mocowana do ramy poprzez zacisk lub śrubę.



Środek suportu jest to część rowerowa mocowana do ramy. Na niej mocuje się ramiona korby. W nowszych modelach korb szosowych część ta jest zintegrowana z korbą.

Powrót do strony głównej